Pojken som kallades Det

Fy fan vilken hemsk berättelde, och det är bara första delen av tre. Jag väntade på att Jack skulle vakna i går morse, så jag började läsa boken, och jag läste ut den lite senare. Det är första boken som jag verkligen sträckläser ut.

Jag funderade mycket på boken i går. Jag kom fram till två saker: Hur kan man som mamma hata ett av sina barn så pass mycket att man utsätter det för sådan fruktasnvärd grov misshadel av sitt barn. Hur kan man hata så mycket. Var får man alla idéer i från? För det andra, hur kan man vara så pass sjuk att man gör detta mot ett av sina barn? Det är ju så hemsk att jag överhuvudtaget inte förstå hur den lilla pojken ens kan överleva vissa av de otäcka brott som mamman utstätter sin lilla son med. Jag skulle vilja veta hur tänket går uppe i mammans huvud. Jag vill veta hur tänket går i pappans huvud, varför han inte gör något. Jag vill veta hur tänket är hos pojkens äldre bröder, och även hans små bröder. Varför tycker de inte att det är konstigt? En av dem har också skrivit en bok om detta. Det vill jag också läsa, för jag vill förstå varför? Fast jag tvekar att jag kommer att förstå, för man ska fasen inte behöva förstå hur en familj kan göra så mot en annan familjemedlem.

Det värsta av allt är ju att barnmisshandel fortstätter. Alla barn skriver inte böcker om sin barndom, alla barn vågar inte ens berätta vad som händer innan för hemmets stängda dörrar. Läste i boken lite siffror om barnmisshandel. År 2004, när boken trycktes var det över 3 miljoner anmälda fall av barnmisshandel, bara i USA, och det är knappas allt, det kan jag inte tänka mej. Hur ser då siffran ut i resten av världen?

Varför skaffar man barn egetligen? Om man nu inte har en idé av att man kan lösa saker utan våld och förnedring.

Jag ska läsa de andra delarna också, ska bara se om jag kan få låna de andra delarna av en kompis, annars får jag vänta tills den 25 innan den andra delen kommer in på bibblan.


Kommentarer
Postat av: simone

jag har börjat meen brors berättelse nu. och hunnit varit i stallet med. Ja jag sa ju att dom böckerna är super bra, men gripande. puss

2009-08-16 @ 20:51:10
URL: http://simonesnya.blogg.se/
Postat av: fanny

sa till Simone i lördags att de va helt ok om du ville låna mina böcker som simone har hos sig. =) Om du är intresserad så ligger Milk & Hony Hand and body creamen burken på 99 kr nu istället för ordinarie 135. Har inte varit något bättre pris på den för än nu. = Om du vill kan du klcika in på Oriflames hemsida och bläddra i aktuel katalog där så ser du själv. Va lite fler av dom produkterna i bättre pris. Kram

2009-08-17 @ 05:21:13
URL: http://float.blogg.se/
Postat av: Carro

Har läst den...riktigt tung bok. Hade tänkt att läsa fortsättningarna men jag tyckte den första va så grymt tung och hemsk så jag tänkte vänta ett tag innan jag läste nästa. Tyvärr har det inte blivit av än att jag läst fortsättningen...

2009-08-18 @ 21:15:09
URL: http://carrostankar.blogg.se/
Postat av: victoria

åå denna brättelsen är så hemskt! kan ju börja gråta till denna! : (

2009-08-21 @ 01:44:06
URL: http://bogere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0