Föltider

Nu är det föltider ute i stallet. Fyra föl har det kommit sedan den 13 maj. I fredags den 20 maj fölade Freja ett litet brunt stoföl. Tyvärr så fick hon en förlossningspsykos och ville inte acceptera sitt föl. Hon var väldigt aggresiv och sparkade och högg mot fölungen. Vi har under hela helgen hållit på med Freja och hennes föl, haft kontakt med veretinär och med ammajouren för tips och råd. Alla säger samma sak, det är bara att vakta och passa och ha tålamod. Frejan var så arg så vi fick binda upp henne i stallgången och hålla i ett ben så hon inte kunde bitas eller sparkas när fölungen skulle dia. Sedan i fredags så har jag och mamma vaktat och passat. De vakna timmarna har hon ätit mellan en och två gånger per timme, på natten har vi matat henne varannan timme. Ni kan tro att man ser med död än levande ut...

I går kväll började det dock släppa och Freja började visa lite intresse för fölungen och i dag så har hon helt tagit sig an sin fölis! Det känns helt otroligt skönt, inte bara för oss som har vaktat och hjälpt fölis till maten, utan också för fölet som nu äntligen fått en mamma som vill ha en ♥


En namnlös liten tjej

Annars är det full fart på jobbet. Nästa vecka är egentligen en 7 dagars arbetsvecka för mig, men eftersom att det är röd dag på torsdag och en klämdag på fredagen, så blir jag ledig. Tyvärr så jobbar jag helgen, hade varit skönt med lite långledigt... Veckan efter det är det full fart igen, när ska man egentligen hinna med allt och alla?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0